Aktualności
Inauguracja Roku Praw Dziecka
Stanowisko sejmiku
O Województwie
Nasze Symbole
Oni rządzą
Kujawsko-Pomorskie smakuje
Poczta - Dziecięce Graffiti
Wyjątkowi
Linki
Do pobrania
 
 
Samorząd? Wiem, interesuję się, doceniam! Drukuj Poleć znajomemu
 Rozmowa z Dawidem Głowackim, Janem Kulikiem, Darią Lutowską, Przemysławem Mroczkowskim, Mateuszem Pietrkiewiczem i Kingą Żebrowską, laureatami tegorocznej edycji organizowanego przez samorząd województwa Regionalnego Konkursu Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym
 
Jakie możliwości daje udział w takim konkursie?

KINGA ŻEBROWSKA, uczennica III klasy Gimnazjum Akademickiego w Toruniu, zdobywczyni pierwszego miejsca na poziomie gimnazjów:
- Dzięki konkursowi poznałam specyfikę działania samorządu terytorialnego i lepiej poznałam nasze województwo. Zainteresowały mnie zagadnienia związane z samorządnością i możliwe, że będę chciała w przyszłości robić coś w tej dziedzinie. Postanowiłam spróbować sił w konkursie także dlatego, że interesuję się polityką i sprawami naszego regionu.
 

 
DARIA LUTOWSKA, III klasa Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kowalkach w powiecie rypińskim, drugie miejsce na poziomie gimnazjów: - Mnie też zainteresował samorząd jako temat, ale liczyłam także na tytuł laureata, uprawniający do zwolnienia z egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.  

DAWID GŁOWACKI, I klasa VIII Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu, pierwsze miejsce na poziomie szkół ponadgimnazjalnych: - W ostatniej klasie gimnazjum spędzałem wiele czasu oglądając lokalne wiadomości, zainteresowały mnie działania i kompetencje organów samorządu. Postanowiłem wziąć udział w konkursie, by dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.

JAN KULIK, III klasa Gimnazjum im. Prymasa Stefana Wyszyńskiego w Dobrzejewicach w powiecie toruńskim, drugie miejsce na poziomie gimnazjów: - Liczą się też cenne nagrody. Część pieniędzy z mojej przeznaczę na zakup materiałów potrzebnych do szkoły.

Co przeciętny mieszkaniec regionu wie na temat funkcjonowania samorządu terytorialnego?

PRZEMYSŁAW MROCZKOWSKI, I klasa Liceum Akademickiego w Toruniu, trzecie miejsce na poziomie szkół ponadgimnazjalnych: - Całkiem sporo, choć mam wrażenie, że najsłabiej znana jest działalność samorządu powiatowego. Generalnie świadomość i wiedza na ten temat wśród polskiego społeczeństwa rośnie, co jest zjawiskiem pozytywnym i bardzo dobrze o nas świadczy.

Muszę jednak stwierdzić, że szczególnie u przedstawicieli młodszego pokolenia Polaków daje się zauważyć pewna luka edukacyjna w tym zakresie. Niewątpliwie ważnym źródłem informacji może tu być internet. Moim zdaniem, warto byłoby uruchomić edukacyjny portal internetowy, informujący w łatwy i przystępny sposób o tym, jak funkcjonują samorząd wojewódzki, powiatowy i gminny, jakie są zadania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego oraz w jakim urzędzie możemy załatwić określoną sprawę. Wierzę, że taki portal cieszyłby się dużym zainteresowaniem, nie tylko wśród mieszkańców naszego regionu. Tego zadania mógłby się podjąć samorząd województwa.

DARIA LUTOWSKA: - Uważam, że mieszkańcy najwięcej wiedzą na temat tego, czym zajmują się samorząd gminny i powiatowy. To na tym poziomie samorządu załatwia się sprawy, które ich bezpośrednio dotyczą.
 

 
Jak oceniacie działania samorządów na rzecz młodzieży?

MATEUSZ PIETRKIEWICZ, II klasa liceum, Zespół Szkół nr 1 w Rypinie, drugie miejsce na poziomie szkół ponadgimnazjalnych: - Doceniam przede wszystkim pomoc stypendialną dla najzdolniejszych uczniów i studentów. Nauka i studiowanie, wiadomo, kosztują. Uważam, że nie byłoby sprawiedliwie, gdyby osoby zdolne, a biedniejsze, miały mniejsze szanse na osobisty rozwój. Sam nie korzystam z takiej pomocy, ale ideę uważam za bardzo cenną i potrzebną.

W moim powiecie funkcjonują też finansowane przez lokalne samorządy różne koła zainteresowań. To dla wielu z nas możliwość rozwoju w rożnych dziedzinach. Akurat nie są to propozycje dla mnie – ich tematyka nie pokrywa się z moimi pasjami i założonymi celami edukacji – ale to ciekawa i ważna inicjatywa.

W Rypinie funkcjonuje młodzieżowa rada miasta, ale ponieważ nie jestem mieszkańcem Rypina, mieszkam w jednej z gmin w powiecie rypińskim, nie mogę w niej uczestniczyć. A szkoda. Jestem osobą ciekawą świata, lubię nowe wyzwania.

PRZEMYSŁAW MROCZKOWSKI: - W celu upowszechniania idei samorządności można by utworzyć młodzieżowy sejmik województwa. Warto dotować z budżetu województwa działalność instytucji kultury i sportu w poszczególnych gminach, aby młodzi ludzie w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach mieli co robić po szkole. Nie każdą gminę stać, aby samodzielnie utrzymywała taką działalność i wsparcie zewnętrzne jest nierzadko nieodzowne.

Podajcie sposób na wygraną w poszerzającym wiedzę konkursie takim jak nasz.

DAWID GŁOWACKI: - Poświęciłem wiele czasu i wysiłku na przygotowanie się. Konkurencja była duża, a pytania trudne i zaskakujące.

KINGA ŻEBROWSKA: - Sposób wydaje się dość prosty: trzeba się dużo uczyć, ale także interesować się tym zagadnieniem. Nauka sprawiała mi przyjemność, ponieważ zaciekawiły mnie objęte programem konkursu tematy. Co jeszcze? W części ustnej powinno się być naturalnym, otwartym i uśmiechniętym. Myślę, że pozytywne nastawienie i wiara w siebie oraz swoją wiedzę bardzo pomaga.

Niestety, przy każdym takim sprawdzianie wiedzy, jeśli chce się coś osiągnąć, trzeba ciężkiej pracy i poświęconego czasu, bo nic, jak wiemy, nie przychodzi samo. Jednak dobra organizacja i rozpoczęcie przygotowań już na jakiś czas przed konkursem powodują, że na koniec nie denerwujemy się i możemy osiągnąć cel.

MATEUSZ PIETRKIEWICZ: - Wszystkim uczestnikom przyszłych edycji polecam przede wszystkim dobrą organizację pracy. Materiału do opanowania jest naprawdę dużo i bez odpowiedniego rozłożenia tego w czasie szanse na opracowanie wszystkich ustaw i książek są naprawdę bardzo małe. Jest to długa i dość trudna praca, ze względu na język prawniczy dokumentów, dlatego potrzebne są przede wszystkim systematyczność, upór i chęć do pracy.

JAN KULIK: - Ja swój dobry wynik zawdzięczam w szczególności zajęciom dodatkowym prowadzonym przez panią Agnieszka Koepke, która w mojej szkole opiekowała się grupą przygotowującą się do konkursu. Poświęciła nam dużo czasu, przygotowywała ćwiczenia. Poza tym sam powtarzałem sobie treści ustaw, które podane były jako literatura do konkursu, i systematycznie uczyłem się z materiałów przygotowanych przez naszą nauczycielkę.
 
1. 2. 3.
4. 5. 6.  
 
Fot. Jacek Piotrowski, Wojtek Szabelski/freepress.pl, Tytus Szabelski/freepress.pl.
 
 
 
 
 

















Gościmy